Czym jest stan przedcukrzycowy?

stan przedcukrzycowy

Zapewne słyszeliście, jakie zniszczenie potrafi zasiać cukrzyca. Oczywiście nie jest tak, że nagle pewnego ranka budzicie się z cukrzycą! Ostatnim dzwonkiem przed możliwością jej wystąpienie stanu przedcukrzycowego! Kiedy nasz cukier zbliża się niebezpiecznie do tej „górnej” granicy, to może lepiej będzie sprawdzenie poziomu naszej glukozy. Kto wie, może nieświadomie dołączysz do grona ludzi chorych?

Czym jest stan przedcukrzycowy?

Sam stan przedcukrzycowy nie jest faktyczną cukrzycą, jednak tak naprawdę, to od nas zależy czy tak się stanie. Nie możemy lekceważyć wszystkich symptomów jego występowania! Wystarczy spojrzeć na to, w jakich granicach mieści się prawidłowe stężenie cukru u zdrowej osoby. Te widełki to od 60 do 100-110 mg/Dl. Jego regularne badanie pozwoli nam na efektywną kontrolę tego, jak nasz cukier „skacze”. Jeżeli zbadamy się i poziom będzie nieco podwyższony, to nie jest to powód do wpadania w panikę! Gdy po kolejnym okaże się, że jednak jesteście w normie, to nic się nie stanie. Jednak gdy będzie odwrotnie, to w waszej głowie powinna zapalić się czerwona lampka, mówiąca, że czas udać się na poważniejsze badania do lekarza specjalisty.

Test glukozy

Wtedy prawdopodobnie zostaniemy poddani testowi tolerancji glukozy. Jest on dość prosty, jednak jego wyniki dają do myślenia. Podczas jego trwania kompletnie na czczo pobierana jest nasza krew i ocenia się poziom cukru w niej. Następnie, w ciągu 5 minut wypija się 75 gramów czystej glukozy rozpuszczonej w około 250 ml wody. To naprawdę słodki napój, gdyż glukoza to przecież praktycznie czysty cukier! Kolejne badania wykonuje się co pół godziny, a jeżeli po czterech badaniach poziom glukozy we krwi utrzymywać się będzie na poziomie 140-190 mg/Dl, to mamy dla was złą wiadomość – wasz organizm nie radzi sobie z przetwarzaniem glukozy!

Podsumowanie

Stan przedcukrzycowy to nie choroba, jednak możemy spokojnie potraktować go jako żółtą kartkę, niczym w meczu piłkarskim. Jest to ostatnie ostrzeżenie, w którym jeszcze możemy coś zmienić i zatrzymać rozwój cukrzycy. Czy zrobimy to przez dietę, czy aktywność fizyczną – to już zależy od nas!